Според CB Insights през 2019 г. стартъпите на CBD в Европа са получили рекордно ниво на инвестиции – 34 иновативни компании получиха общо 128,5 милиона долара. Годишната дейност предполага, че финансирането може да продължи да нараства през тази година, достигайки 150 милиона долара. „Регулаторното отхлабване на мерките е основният двигател на инвестициите и набира скорост през 2019 г., тъй като Люксембург стана първата европейска държава, която обяви намерението си да легализира канабиса за развлекателна употреба. Инвеститорите смятат, че може да се получи „ефекта на доминото“, както беше наблюдавано по-рано в Северна Америка и Азия “, казва Мариса Шлутер, старши аналитик в CBD Insights.
Неотдавнашен доклад на Центъра за медицински канабис изчислява, че 8-11% от възрастните в САЩ съответно – приблизително 4-6 милиона души – са опитвали CBD. Размерът на пазара се изчислява на 390 милиона долара годишно и се очаква да бъде celi 1,3 милиарда долара през 2025 г. Това би било еквивалентно на целия пазар на билкови добавки в САЩ през 2016 г.
Нерегулираният пазар забавя растеж
След няколко забързани и безсънни години в изграждането на предишния си бизнес – Kry (дигитална здравна платформа), Жозефин Ландгард, съосновател на компанията и майка на две Деца, осъзнава, че трябва да намери инструментите, за да даде приоритет на себе си и благополучието си. Тя е обсебена от намирането на прости, но ефективни здравни хакове и тогава се натъква на CBD. „Това беше любов от пръв поглед“, споделя тя пред Forbes.
Получават angel investment на старта си и планират да съберем повече пари тази есен. Когато представят възможността на бързорастящия пазар на CBD на инвеститорите, много лесно ги вкарват в борда.
Въпреки че CBD индустрията в Европа все още е сравнително зараждаща се в сравнение с тази в САЩ, смята се, че тя ще надмине Щатите като първо място на пазара. Съществуват и значителни разлики между държавите. „Скандинавия изостава много от страни като Великобритания или Швейцария, отчасти заради по-консервативните си регулации“, изтъква Ландгърд.
CBD и здравето на жените
Techstars, американски ускорител за семена с 30 плюс програмни места в световен мащаб, е добре известен с прогресивния си подход към новите технологии в сектора на здравеопазването. Една от нейните портфолио компании – ohne – стартъп за здраве на жените, предлага 100% органичен абонамент за тампони и CBD масло. „През последната година видяхме общ 300% ръст на месечните приходи и 1200% ръст на продажбите от нашите нововъведени продукти за добавяне на продукти за цикъл“, казва Ники Мишелсен, съосновател на Ohne.
Иймън Кери, управляващ директор в Techstars London, е убеден, че това, което виждаме, е само началото на една нова тенденция. „Когато за пръв път разговарях с Ohne, те имаха страници с положителни отзиви от клиенти от рецензионни сайтове, блогове, социални медии и имейли.
Очевидно е, че в този сектор има огромен потенциал – можете да видите все повече инвеститори, които разглеждат всичко – от храни за домашни любимци до здравни грижи по целия свят. „За мен ключовото нещо, което всеки стартъп в света на CBD трябва да демонстрира е, че са създали невероятен продукт, който хората обичат и те имат истинска общност и марка с потенциал да се харесат на аудиторията на масовия пазар “, добавя Кери.
Образованието е ключът
Родила се в най-големия европейски пазар за CBD, Германия, Sanity Group е събрала огромната инвестиция от 23,7 милиона долара. Състои се от уелнес марка VAAY и фармацевтична марка Vayamed, нейните продукти се продават в магазини за красота в Германия, онлайн, а сега и във физически магазин в сърцето на Берлин. По-рано този месец VAAY пусна първата си телевизионна реклама в Германия, която създава нови, положителни истории около CBD и обучава населението за ползите за здравето на канабиса, независимо дали са ежедневни или медицински.
Когато говорят за последния си кръг от инвестиции (22 милиона долара в серия А, с участието на Cherry Ventures и TQ Ventures), основателите на Sanity Finn Age Hänsel и Fabian Friede признават, че не е било толкова лесно да убедят инвеститорите да напишат чека: „Инвеститорите първоначално бяха разделени по въпроса – някои веднага бяха закачени, докато други бяха много по-предпазливи, например заради стигмата на канабиса. Но всички те имат едно общо нещо: виждат изключително високия потенциал . Това е съвсем нова индустрия, но като наблюдаваме силното развитие в САЩ и в Канада, много инвеститори споделят нашето убеждение, че секторът на канабиса има потенциал да наруши много други бизнес сектори „, заключават те.
Докато (все още) нерегламентираният характер на пазара на CBD в Европа може да създаде ранни предизвикателства пред индустрията, иновативните компании за канабис доказват, че реалният растеж е някак неизбежен – и най-вероятно много доходоносен.